هشدار

در زمینه های مختلف

هشدار

در زمینه های مختلف

ویژه گی های روزنامه نگاری الکترونیک

 

 

روزنامه نگاری الکترونیک با توجه به ماهیت و ویژه گی خود یکی از ابزار های مهم در روابط عمومی الکترونیک به شمار میرود . برخی از این ویژه گی ها عبارتند از:

1- دو طرفه بودن یا تعاملی بودن : اولین و هیجان انگیز ترین ویژه گی روزنامه نگاری الکترونیک ، دوطرفه بودن یا تعاملی بودن آن است . در روزنامه نگاری الکترونیک مبحثی به نام " دروازه بان خبر " به ضعیف ترین حالت خود تبدیل میشود و به جای یک منبع خبری منابع متعدد خبری وجود خواهند داشت که میتوانند به خواننده و مخاطب قدرت انتخاب بیشتری بدهند . در این حالت ، این مخاطبان اند که میتوانند بر جریان انتقال اخبار و اطلاعات کنترول بیشتری پیدا کنند.

2- قابلیت در دسترس بودن لحظه ای اخبار (online) : این شیوه امکانی را در اختیار مخاطب قرار میدهد تا روزنامه نگار و مخاطب در جریان آخرین اخبار و تحولاتی که لحظه به لحظه اتفاق می افتد ، قرار گیرد .

3- قدرت جستحو : در روزنامه نگاری الکترونیک این امکان وجود دارد که در حد اقل زمان ممکن به نکتۀ دلخواه خود دسترسی پیدا کنیم .

4- غلبه بر محدودیت های زمان و مکان : در روزنامه نگاری جدید ، زمان و مکان در اینترنت تاثیر محدود کنندۀ خود را از دست داده اند و در هر زمان و مکان ، امکان دسترسی به اطلاعات و اخبار وجود دارد و دیگر عوامل جغرافیایی و زمان باعث بازدارنده گی نمیباشند.

5- حل مشکل توزیع : در گذشته یکی ازمعضلات عمدۀ روزنامه نگاری سنتی توزیع و رساندن نشریه به مخاطب بوده است . برف و باران ، شرایط جغرافیایی و فاصله تا مراکز چاپ ازجمله نکاتی بودند که باعث به وجود آمدن مسألۀ توزیع میشدند که این مشکل در روزنامه های الکترونیکی ازبین رفته است . امروزه با حذف سیستم توزیع سنتی ، این پدیده در حد یک انقلاب تغییر کرده است . مهم تر از آن حذف شدن عنصری به نام کاغذ است که علاوه بر صرفه جویی های اقتصادی به محیط زیست نیز صدمه وارد نمیشود.

6- حذف واسطه ها : در روزنامه نگاری سنتی بین پیام و مخاطب واسطه های متعددی وجود داشته است ، اما امروز در روزنامه نگاری الکترونیک این واسطه ها حذف شده اند .

7- تفاوت های مهم درآموزش های روزنامه نگاری سنتی و روزنامه نگاری الکترونیک : در روزنامه نگاری سنتی صرفآ بر مهارت های نوشتاری تکیه شد ، ولی در روزنامه نگاری الکترونیک آموزش ها بسیار تغییر کرده است . آشنایی روزنامه نگاران با فنآوری های جدید از عوامل بسیار تعیین کننده است . نقش تحقیقات و پژوهش برای خواننده با عث ازبین رفتن اعتبار یک رسانه میگردد . آموزش های سنتی ، مقطعی و موقت است . درصورتیکه آموزش های جدید پیشرفته است . مصاحبه های اینترنتی ، گزارش های اینترنتی ، یافتن موضوع و کسب اطلاعات و منبع یابی را کاملآ دچارتحول کرده است . یک گزارشگر اینترنتی باید لحظه به لحظه خود را در بستر تحولات آموزش جدید قرار دهد . در صورتیکه در روزنامه نگاری سنتی برای تیتر و لید یا گزارش نویسی و مصاحبه صرفآ چند روش وجود داشت .

8- حذف مجوز های دولتی : یکی از نکات برجسته در روزنامه نگاری الکترونیک و روزنامه های الکترونیکی حذف مجوز های دولتی و حکومتی است.

9- به وجود آمدن رقابت بین رسانه ها : به دلیل تنوع و رقابت بالای رسانه های الکترونیک ، مردم قادر خواهند بود به حقایق و مطالب بیشتری دسترسی پیدا کنند. بنابر این برای تاثیر گذاری روی مخاطب شیوه های قدیمی دیگر موثر نیست . همچنان حذف ، پنهان کاری وبیان واقعیت ها برای کسب وجاهت رسانه ها ازجمله ویژه گی های رسانه های الکترونیک است.

10- استفادۀ همزمان از گرافیک ، عکس ، صدا ، تصویر و نیز " چند رسانه ای" در جهت انتقال بهتر و کاملتر اخبار و اطلاعات از خصوصیات بارز روزنامه های الکترونیک میباشد.

     شعار رسانه های سایبرنتیکی : "جهانی فکر کن و محلی عمل کن " .

11- تجول در مسیر آگهی : از آنجاییکه یکی از اهداف رسانه ها برای خود کفایی و استقلال ، آگهی میباشد ، بستر اخذ آگهی برای مشتری دچار تحول اساسی شده است . در رسانه های جدید ، آگهی و تبلیغات همراه با فیلم ، صدا و تصویر و موسیقی ، مخاطب را به خود جلب میکند و تنوع در رنگ ها و تصویر جاذبۀ بسیاری را در مسیر آگهی ها ایجاد میکنند. تحول در سیستم های گرافیکی ازجمله ویژه گی های این نوع روزنامه نگاری است.

12- آرشیو : با وجود روزنامه های الکترونیک ، دستیابی به آرشیو ، هزاران بار افزایش می یابد . آرشیو های الکترونیکی حجم بسیار کمی دارند و فضای اشغال شده در مقایسه با روزنامه های کاغذی بسیار اندک است.

13- تغییر در روش های پوشش خبری : در روزنامه های کاغدی تنها با یک تاکتیک میتوان مخاطبان را مجاب به پذیرش یک خبر کرد . اما در روزنامه نگاری الکترونیک و نشریات الکترونیک برای اقناع مخاطبان ، شیوه های جدیدی از پوشش های خبری به صورت ترکیبی ، مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد. استفاده از "پیش زمینه" به شدت افزایش یافته و ابزار های نظیر فیلم ، اسناد و عکس میتواند برای مخاطب امکان اقناع بیشتری را فراهم کند.

14- رسانه های مجازی : در روزنامه نگاری الکترونیک یکی از مشکلاتی که روزنامه نگاران سنتی را محدود میسازد ، از بین رفته است ؛ محدودیت جا و مکان از بین رفته است . اصولآ ساختار سازمانی این رسانه ها همانند سازمانهای مجازی است که در این مجموعه معرفی و تشریح شده است .

در چنین حالتی ، روزنامۀ الکترونیکی به دلیل ارتباطات فکری و روش نگار آن میتواند با دیگر روزنامه ها و نشریاتی  که از حهت خط مشی یا شاختار با یکدیگر همخوانی دارند ، "لینک" شوند که این مسآله میتواند به ارایۀ مطالب دیگران و تبلیغ برای اخذ اطلاعات تکمیلی و اضافی بینجامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد