هشدار

در زمینه های مختلف

هشدار

در زمینه های مختلف

ویژه گی های روزنامه نگاری الکترونیک

 

 

روزنامه نگاری الکترونیک با توجه به ماهیت و ویژه گی خود یکی از ابزار های مهم در روابط عمومی الکترونیک به شمار میرود . برخی از این ویژه گی ها عبارتند از:

1- دو طرفه بودن یا تعاملی بودن : اولین و هیجان انگیز ترین ویژه گی روزنامه نگاری الکترونیک ، دوطرفه بودن یا تعاملی بودن آن است . در روزنامه نگاری الکترونیک مبحثی به نام " دروازه بان خبر " به ضعیف ترین حالت خود تبدیل میشود و به جای یک منبع خبری منابع متعدد خبری وجود خواهند داشت که میتوانند به خواننده و مخاطب قدرت انتخاب بیشتری بدهند . در این حالت ، این مخاطبان اند که میتوانند بر جریان انتقال اخبار و اطلاعات کنترول بیشتری پیدا کنند.

2- قابلیت در دسترس بودن لحظه ای اخبار (online) : این شیوه امکانی را در اختیار مخاطب قرار میدهد تا روزنامه نگار و مخاطب در جریان آخرین اخبار و تحولاتی که لحظه به لحظه اتفاق می افتد ، قرار گیرد .

3- قدرت جستحو : در روزنامه نگاری الکترونیک این امکان وجود دارد که در حد اقل زمان ممکن به نکتۀ دلخواه خود دسترسی پیدا کنیم .

4- غلبه بر محدودیت های زمان و مکان : در روزنامه نگاری جدید ، زمان و مکان در اینترنت تاثیر محدود کنندۀ خود را از دست داده اند و در هر زمان و مکان ، امکان دسترسی به اطلاعات و اخبار وجود دارد و دیگر عوامل جغرافیایی و زمان باعث بازدارنده گی نمیباشند.

5- حل مشکل توزیع : در گذشته یکی ازمعضلات عمدۀ روزنامه نگاری سنتی توزیع و رساندن نشریه به مخاطب بوده است . برف و باران ، شرایط جغرافیایی و فاصله تا مراکز چاپ ازجمله نکاتی بودند که باعث به وجود آمدن مسألۀ توزیع میشدند که این مشکل در روزنامه های الکترونیکی ازبین رفته است . امروزه با حذف سیستم توزیع سنتی ، این پدیده در حد یک انقلاب تغییر کرده است . مهم تر از آن حذف شدن عنصری به نام کاغذ است که علاوه بر صرفه جویی های اقتصادی به محیط زیست نیز صدمه وارد نمیشود.

6- حذف واسطه ها : در روزنامه نگاری سنتی بین پیام و مخاطب واسطه های متعددی وجود داشته است ، اما امروز در روزنامه نگاری الکترونیک این واسطه ها حذف شده اند .

7- تفاوت های مهم درآموزش های روزنامه نگاری سنتی و روزنامه نگاری الکترونیک : در روزنامه نگاری سنتی صرفآ بر مهارت های نوشتاری تکیه شد ، ولی در روزنامه نگاری الکترونیک آموزش ها بسیار تغییر کرده است . آشنایی روزنامه نگاران با فنآوری های جدید از عوامل بسیار تعیین کننده است . نقش تحقیقات و پژوهش برای خواننده با عث ازبین رفتن اعتبار یک رسانه میگردد . آموزش های سنتی ، مقطعی و موقت است . درصورتیکه آموزش های جدید پیشرفته است . مصاحبه های اینترنتی ، گزارش های اینترنتی ، یافتن موضوع و کسب اطلاعات و منبع یابی را کاملآ دچارتحول کرده است . یک گزارشگر اینترنتی باید لحظه به لحظه خود را در بستر تحولات آموزش جدید قرار دهد . در صورتیکه در روزنامه نگاری سنتی برای تیتر و لید یا گزارش نویسی و مصاحبه صرفآ چند روش وجود داشت .

8- حذف مجوز های دولتی : یکی از نکات برجسته در روزنامه نگاری الکترونیک و روزنامه های الکترونیکی حذف مجوز های دولتی و حکومتی است.

9- به وجود آمدن رقابت بین رسانه ها : به دلیل تنوع و رقابت بالای رسانه های الکترونیک ، مردم قادر خواهند بود به حقایق و مطالب بیشتری دسترسی پیدا کنند. بنابر این برای تاثیر گذاری روی مخاطب شیوه های قدیمی دیگر موثر نیست . همچنان حذف ، پنهان کاری وبیان واقعیت ها برای کسب وجاهت رسانه ها ازجمله ویژه گی های رسانه های الکترونیک است.

10- استفادۀ همزمان از گرافیک ، عکس ، صدا ، تصویر و نیز " چند رسانه ای" در جهت انتقال بهتر و کاملتر اخبار و اطلاعات از خصوصیات بارز روزنامه های الکترونیک میباشد.

     شعار رسانه های سایبرنتیکی : "جهانی فکر کن و محلی عمل کن " .

11- تجول در مسیر آگهی : از آنجاییکه یکی از اهداف رسانه ها برای خود کفایی و استقلال ، آگهی میباشد ، بستر اخذ آگهی برای مشتری دچار تحول اساسی شده است . در رسانه های جدید ، آگهی و تبلیغات همراه با فیلم ، صدا و تصویر و موسیقی ، مخاطب را به خود جلب میکند و تنوع در رنگ ها و تصویر جاذبۀ بسیاری را در مسیر آگهی ها ایجاد میکنند. تحول در سیستم های گرافیکی ازجمله ویژه گی های این نوع روزنامه نگاری است.

12- آرشیو : با وجود روزنامه های الکترونیک ، دستیابی به آرشیو ، هزاران بار افزایش می یابد . آرشیو های الکترونیکی حجم بسیار کمی دارند و فضای اشغال شده در مقایسه با روزنامه های کاغذی بسیار اندک است.

13- تغییر در روش های پوشش خبری : در روزنامه های کاغدی تنها با یک تاکتیک میتوان مخاطبان را مجاب به پذیرش یک خبر کرد . اما در روزنامه نگاری الکترونیک و نشریات الکترونیک برای اقناع مخاطبان ، شیوه های جدیدی از پوشش های خبری به صورت ترکیبی ، مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد. استفاده از "پیش زمینه" به شدت افزایش یافته و ابزار های نظیر فیلم ، اسناد و عکس میتواند برای مخاطب امکان اقناع بیشتری را فراهم کند.

14- رسانه های مجازی : در روزنامه نگاری الکترونیک یکی از مشکلاتی که روزنامه نگاران سنتی را محدود میسازد ، از بین رفته است ؛ محدودیت جا و مکان از بین رفته است . اصولآ ساختار سازمانی این رسانه ها همانند سازمانهای مجازی است که در این مجموعه معرفی و تشریح شده است .

در چنین حالتی ، روزنامۀ الکترونیکی به دلیل ارتباطات فکری و روش نگار آن میتواند با دیگر روزنامه ها و نشریاتی  که از حهت خط مشی یا شاختار با یکدیگر همخوانی دارند ، "لینک" شوند که این مسآله میتواند به ارایۀ مطالب دیگران و تبلیغ برای اخذ اطلاعات تکمیلی و اضافی بینجامد.

موارد ایمنی فیسبوک

 

   

بعضی از افراد بدون هیچگونه توجهی هر چیزی را به اشتراک میگذارند . حالا فیسبوک ، توییتر، گوگل پلاس و یا هر شبکه اجتماعی دیگری ، فرق ندارد . مهم اینست که همه زندگی تان را در معرض دید بعضی از افراد که واقعا آنها را نمیشناسید ، نگذارید . حتی شناختن این افراد هم دلیل خوبی برای این بی دقتی ها نیست . ما در فیسبوک دوستان زیادی داریم ولی همه آنها را به صورت کامل و دقیق نمیشناسیم. همه دوستی های فیسبوکی بر اساس یک دیدن و یا احوالپرسی شکل نمیگیرند . بعضی از دوستی ها به خاطر علایق مشترک هستند . به عنوان مثال من طرفدار تیم ریال مادرید هستم و در صفحه هواداران این تیم عضو میشوم . به خاطر بعضی کمنت ها و پست هایی که ارسال میکنم و بعضی ها خوششان می آید ، درخواست دوستی برای من میفرستند و من هم قبول میکنم . در حالی که هیچ شناختی از طرف مقابل ندارم و فقط به خاطر علایق مشترکمان این دوستی شکل میگیرد . در اینجا من از طرف مقابل فقط یک چیز را میدانم : او طرفدار تیم ریال مادرید است ، فقط همین ! از کجا بدانم که این فرد قصد سو استفاده از اطلاعات من را ندارد ؟؟؟ مطمنا شما هم متقاعد شده اید که هر چیزی را نباید در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و سایرین به اشتراک گذاشت . پس با ما همراه باشید تا مواردی برای شما یاد آوری کنیم که نباید آنها را در فیسبوک به اشتراک بگذارید . شاید مواردی که ما به آنها اشاره میکنیم یک نکته از هزاران باشد .  

 

 

۱-  میخواهم به مسافرت بروم

گفتن این مورد که میخواهید به مسافرت و یا یک سفر رسمی چند روزه بروید به خودی خود مشکلی ندارد ولی ذکر کوچکترین جزئیات در مورد مسافرتتان مشکل آفرین است . مثلا اینکه روز شنبه همین هفته و حدود ساعت ۲ بعد از ظهر به مسافرت میروم . واقعا دلیلی ندارد که این مورد را در فیسبوک به اشتراک بگذارید . اگر هم قصد دارید به دوستان نزدیکتان خبر دهید ، میتوانید از پیام خصوصی فیسبوک ، ایمیل و یا حتی تلفن استفاده کنید . حتی روش سوم به نظر من امنیت بیشتری دارد . چون میشود این احتمال را داد که حساب فیسبوک و ایمیل شما هک شده باشد و افراد دیگری به پیام های شما دسترسی دارند . اما اگر قصد دارید به سایرین بگویید که برای یک سفر کاری به کابل یا هرات و یا هندوستان و... میروید ، حداقل زمان دقیق آن را مشخص نکنید . رعایت کردن این مورد بخاطر داشتن یک سفر مصون ضروری است دستگیری سه جوان امریکایی  نمونه یی از این مورد است 

.   

۲- از اشتراک گذاری تصاویر شخص تان تا حد امکان جلوگیری کنید  

نمیخواهم بگویم که هیچگاه تصاویر شخصیتان را به اشتراک نگذارید ؛ اما تا جایی که برایتان ممکن است از انجام این کار صرف نظر کنید یا حداقل کمتر این کار را انجام دهید . افرادی را سراغ دارم که بیش از ۲۰۰۰ عدد از تصاویر خود را در معرض دید همگان گذاشته اند . برخی از افراد حتی عکس های خصوص خود را نیز به اشتراک میگذارند. شاید سوال کنید که چرا باید این کار را نکنم؟؟؟ جوابش ساده است . دراین روزها یک بچه ۱۰ ساله هم میتواند با فتوشاپ چنان شاهکارهایی از خود نشان دهد که همه را متعجب بسازد .

به عنوان مثال به تصویر زیر نگاه کنید .

  

 

(این تصویر از سال های قبل است ، وقتی که فابریگاس در تیم ارسنال بازی میکرد. اکنون فابریگاس در تیم بارسلونا بازی میکند)  

 

 

این تصویر سسک فابرگاس بازیکن تیم آرسنال انگلیس است . اما پیراهنی که به تن اوست ، پیراهن تیم بارسلونا اسپانیاست . اگر کسی که فوتبال را به صورت جدی تعقیب نمیکند ، بدون شک فکر میکند که فابرگاس در حال بازی برای بارسلونا است . این هم یک نمونه از کارهایی که زیاد با فتوشاپ انجام میشود .

فرض کنید همین کار را روی یکی از تصاویر شخصی شما انجام دهند و شما عکس های مبتذل بسازند . استفاده از تصاویر شخصی به منظور انجام این کارها راحت تر نیز هست . مطمئنا شما خوش ندارید که تصاویر مبتذل شما در انترنیت نشر شود. پس مواظب باشید.  

 

 

۳- کلیدهایتان را در تصاویر پنهان کنید !

شاید از خواندن این عنوان تعجب کرده باشید ولی باید بگویم در آینده ای نه چندان دور همه ما باید مراقب باشیم تا عکسی از کلیدهایمان گرفته نشود . چون ممکن است در آینده ما را دچار مشکل کند . برنامه ای به نام Sneakey توسط دانشمندان دانشگاه UC سن دیگو ساخته شده است که میتواند از روی تصویر ، کلید مورد نظر را بسازد . خبر بدتر اینکه کلیدهای ساخته شده توسط این برنامه به راحتی قفل را باز کرده اند . و بدتر از این هم میشود . تصویر کلید توسط کمره موبایل و از فاصله ۶۰ متری گرفته شده است .

خبر کامل را میتوانید در وبسایت نگهبان مطالعه کنید  

 

 

4- عکس هایی که بیانگر محل حضور شما است.

امروزه بیشتر وسائلی که ما از آنها استفاده میکنیم ، مجهز به سیستم موقعیت یاب جهانی یا همان GPS هستند . کمره های عکاسی و یا گوشی های موبایل . تصاویری که توسط این وسائل گرفته میشوند ، میتوانند کوچکترین جزئیات را در قالب تگ هایی به نام EXIF در فایل مربوط به تصویر ذخیره کنند . این اطلاعات شامل مواردی مثل نام کمره یی که تصویر با آن گرفته شده ، مودل کمره ، زمان گرفته شدن تصویر و یا حتی موقعیت جغرافیایی تصویر .

این موارد چگونه میتوانند به دیگران فرصت سو استفاده را بدهند ؟؟؟

فرض میکنم محل زندگی شما مزارشریف است . به مسافرت رفته اید و در قسمت های شمالی (نرسیده به کابل) هستید .  یک منظره زیبا را دیده اید و چند قطعه عکس با دوستانتان در انجا میگیرید . پس از گرفتن عکس توسط موبایلتان که از نوع موبایل های با سیستم پیشرفته است و احتمالا GPS هم دارد ، فکر ارسال آن به فیسبوک به سرتان میزند تا دوستانتان هم با دیدن آن عکس لذت ببرند . هنگام ارسال عکس ممکن است در توضیحات آن بنویسید که این عکس همین حالا گرفته شده یا چیزی مثل این . یا اینکه از تاریخ و ساعت گرفتن شدن عکس که در قسمت Date Taken مشخص شده است ، بفهمند که این عکس همین حالا ( یا در چند روز اخیر ) گرفته شده است . یک مورد دیگر باقیست . آن هم موقعیت مکانی شماست که میتواند نظر سارق را جلب کند . ساده است ، مثل اینست که روی وال فیسبوک خود بنویسید در منزل نیستم و منزل من آماده هرگونه دزدی است .

بازگشت به منزل و سپس اشتراک گذاری تصاویر : این مورد اولین و بهترین راه است و نیاز به هیچ کار اضافه ای ندارد . واقعا نیازی هم نیست که تصاویر را همان موقع در فیسبوک آپلود کنید .

تنظیمات کمره یا موبایل : ممکن است کمره و یا موبایل شما تنظیماتی داشته باشد که این اطلاعات را در فایل تصویر ذخیره نکنند . اگر این تنظیمات را مشاهده کردید ، همین اکنون این قابلیت را غیر فعال کنید .

حذف تگ های EXIF :  یک لپ تاپ که ویندوز روی آن نصب باشد کافی است . میتوانید از برنامه هایی که برای انجام این کار ساخته شده اند استفاده کنید . پروگرام هایی مانند quick fix میتواند این کار را برای شما انجام دهد . پس از باز کردن پروگرام و باز کردن عکس در ان ، دکمه Clean Metadata را کلیک کنید تا اطلاعاتی از این دست براحتی پاک شوند . پس از آن یک کاپی دیگری از تصویر برای شما ساخته خواهد شد که میتوانید آن را در فیسبوک به اشتراک بگذارید

5- به اشتراک گذارشتن با محدودیت ها!

در فیسبوک برای بیشتر چیزهایی که به اشتراک میگذارید میتوانید دسترسی هایی مشخص کنید . مثلا مطالب پست شده شما را فقط دوستان مشخص شده ی شما ببینند . اینکار میتواند تا حدود زیادی محرمانگی مواردی که به اشتراک میگذارید را حفظ کند . روش انجام این کار ساده است که پیشنهاد میکنیم آموزش آن را در مطلبی مجزا در گویا آی تی بخوانید .

 

6- فیسبوک موقعیت مکانی شما را گزارش میدهد!

فیسبوک با قابلیت Place خود میتواند موقعیت مکانی شما را برای دوستانتان به نمایش بگذارد . هنگامی که با موبایل خود که به فیسبوک متصل است وارد مکانی میشوید ، قابلیت Place باعث میشود اطلاعات مکانی شما در پروفایل شما آپدیت شده و به مکان فعلی تغییر پیدا کند . خیلی راحت فیسبوک نقش یک تعقیب کننده را برای شما ایفا میکند . اگر این قابلیت را غیر فعال کنید به نظر میرسد که راحت تر باشید . روش غیر فعال سازی این قابلیت نیز آسان است . ابتدا مسیر زیر را طی کنید

Account > Privacy Settings > Sharing on Face book > Customize Settings > Friends can check me in to Places  

پس از پیدا کردن گزینه Friends can check me in to Places روی دکمه Edit Settings مقابل آن کلیک کنید . پنجره ای باز شده که دارای یک منوی کشویی است . روی آن کلیک کرده و گزینه Disabled را انتخاب کنید

 

مفهوم حکومت داری خوب

سازمانها و افراد مختلف براساس نوع نگرش و نگرانیهای خود ، تعاریف متعددی از حکومت داری خوب ارایه کرده اند که هر یک بیانگر بخشی از این مفهوم است . قبل از بررسی تعاریف موجود در این زمینه شاید تعریف واژه حکومت داری ضروری باشد . براساس تعریفی کلان ، حکومت داری عبارت است از فرایندی که به واسطه آن مؤسسات دولتی به اداره امور عمومی می پردازند ، منابع عمومی را مدیریت کرده و از حقوق افراد جامعه حمایت می کنند 
 و بنا به تعبیری دیگر حکومت داری عبارت است از شیوه به کارگیری قدرت در مدیریت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور
. در تعریف اخیر حکومت داری مستقیماً با مدیریت فرایند توسعه پیوند می یابد و بخش عمومی و خصوصی را به طور توأم دربرمی گیرد . برخی از صاحبنظران تعریف گسترده تری از حکومت داری ارایه کرده اند . به زعم آنان حکومت داری فرایندی است که از طریق آن به طور جمعی مسایل مبتلا به جامعه را حل کرده و نیازهای جامعه را برطرف می کنیم . طبق این دیدگاه ، حکومت داری صرفاً شامل دولت نمی شود بلکه بخش خصوصی و افراد و گروههای جامعه مدنی را نیز دربرمی گیرد و سیستم ها ، رویه ها و فرایندهایی که به نوعی در امر برنامه ریزی ، مدیریت و تصمیم گیری دخیل هستند را نیز شامل می شود. 
 
 با عنایت به تعاریف پیش گفته و درک عمومی از مفهوم حکومت داری، می توان گفت که حکومت داری خوب ، برکیفیت و نحوه انجام وظیفه حکومت داری تأکید می کند . براساس یکی از تعاریف ارایه شده ، حکومت داری خوب عبارت است از انجام وظایف حکومت به شیوه ای عاری از فساد ، تبعیض و در چارچوب قوانین موجود . در این تعریف ، حکومت داری خوب به عنوان انجام وظایف حکومت به شیوه ای منصفانه مورد توجه قرار گرفته است . طبق تعریفی دیگر، حکومت داری خوب عبارت است از رعایت شفافیت ، پاسخگویی و برابری در فرایند برآورده کردن نیازهای مردم 
 در واقع پرسش اساسی در قلمرو حکومت داری خوب این است که آیا دستگاههای حکومتی قادرند به گونه‌ای اثربخشی شرایط یک زندگی مطلوب را اعم از برخورداری از بهداشت کافی ، غذای کافی ، مسکن و آموزش مناسب ، نظام قضایی بی طرف و امنیت را فراهم سازند ؟ با این دیدگاه و براساس تعاریف متعددی که از حکومت داری خوب ارایه شده است می توان گفت حکومت داری خوب عبارت است از فرایند تدوین و اجرای خط مشی های عمومی در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی با مشارکت سازمانهای جامعه مدنی و با رعایت اصول شفافیت ، پاسخگویی و اثربخشی به گونه ای که ضمن برآوردن نیازهای اساسی جامعه ، به تحقق عدالت ، امنیت و توسعه پایدار منابع انسانی و محیط زیست منجر شود . ویژگیهای حکومت داری خوب: درباره ویژگیهای حکومت داری خوب نیز همچون تعریف این واژه، دیدگاههای مختلفی ارایه گردیده است . می توان گفت که کاملترین فهرست مختصات حکومت داری خوب توسط برنامه توسعه ملل متحد 
 ارایه شده است البته سایر مراجع ذیربط نیز از جمله کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه 
 و بانک توسط آسیا فهرست جامعی از عناصر حکومت داری خوب ارایه کرده اند . مشارکت ، قانون مداری ، شفافیت ، پاسخگویی ، توجه به خرد جمعی ، اثر بخشی و کارآیی ، مسیولیت مالی ، برابری ، دیدگاه استراتژیک و اصلاح مدیریت دولتی مجموعه ویژگیهای حکومت داری خوب را تشکیل می دهد .  

نهضت حکومت داری خوب 

ظهور مفاهیمی از جمله حکومت داری خوب ، بیانگر نقش در حال تغییر حکومتها در اداره جوامع و تغییر نگرش نسبت به کارکرد حکومت در جهان امروز است . در حال حاضر حتی در اقتصادهای مبتنی بر بازار نیز از حکومتها انتظار می رود که چند وظیفه عمده را به خوبی انجام دهند حفظ ثبات اقتصاد کلان ، تأمین کالاها و خدمات عمومی ، توسعه زیرساختهای اقتصادی و فنی ، جلوگیری از رکود بازار ، توسعه برابری و عدالت اجتماعی و کنترل فساد اداری و اقتصادی . اگر به این فهرست صیانت از حقوق بشر ، توسعه پایدار منابع انسانی و محیط زیست را اضافه کنیم ، یقیناً در راستای موج جهانی غنی سازی وظایف دولت حرکت خواهیم کرد . با توجه به آنچه تحت عنوان حکومت داری خوب عنوان شد می توان دشواری مدیریت توسعه مورد نیاز امروز را به خوبی احساس کرد . اگر در گذشته توسعه به معنای محدود بالا بودن نرخ رشد اقتصادی بود ، امروزه متغیرهای کیفی پیچیده ای در ارزیابی عملکرد دولتهای در مسیر توسعه ملاک عمل قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، عواملی از جمله دموکراسی ، مشارکت ، برابری ، مدیریت زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست ، صیانت از حقوق بشر ، قانون محوری ، ارایه خدمات مطلوب به مردم ، شفافیت و پاسخگویی ، امنیت ، صلح ، مدیریت تعارض ، ارتقای سطح آگاهی شهروندان و دولت الکترونیک را معیارهای ارزیابی حکومتها معرفی کرده است . از سویی به نظر می رسد که تحقق یک حکومت‌داری خوب تا حدی به میزان تحقق این امر در سطوح بین المللی بستگی دارد.اگر با دیدگاهی نظام گرایانه به این مقوله بنگریم در خواهیم یافت که متغیرهای کلان محیط بین المللی از جمله سلامت نظام تجارت بین الملل ، شفافیت فرایندهای مالی ، سلامت نظام پولی جهان و درجه سلامت سازمانهای بین المللی در حوزه سیاسی و قضایی می تواند در روند تحقق حکومت داری خوب در کشورهای جهان تأثیرات قابل ملاحظه ای داشته باشد . با این ملاحظات برخی از اقداماتی که می تواند جوامع را در مسیر حکومت داری خوب قرار دهد ، اشاره می شود

· جایگزین کردن فرآیندهای اداری ساده ، شفاف و کارآمد با رویه های کند و ناکارآمد فعلی

· تعریف روشن تر وظایف و مأموریتهای مؤسسات دولتی به منظور پرهیز از انجام کارهای موازی وکاهش هزینه ه

·معقول تر ساختن ساختار فعلی، سازمانهای دولتی

· اصلاح سازمانهای محلی و منطقه ای و تعریف مجدد روابط آنها با سازمانهای مرکزی در راستای مرکز زدایی

·کاهش کاغذ بازی و مبارزه جدی با فساد اداری

·ارتقای کیفیت خدمات بخش دولتی

·اصلاح قوانین و مقررات و نظام حقوق و دستمزد در بخش خصوصی

·تحقق دولت الکترونیک از طریق به کارگیری فناوری اطلاعات در دستگاههای دولتی

·اصلاح نظامهای مدیریتی ، به ویژه توجه به شایستگی در انتخاب ، انتصاب و ارتقای مأموران دولتی

·اصلاح نظام بودجه ریزی و نظام مالیاتی

·تمرکز بر نتایج حاصل از خط مشی های توسعه اقتصادی در راستای توسعه پایدار منابع انسانی ، گسترش عدالت جتماعی و به فعلیت درآوردن ظرفیتهای اقتصادی و استفاده بهینه از منابع موجود.